[ad_1]
Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle Batı ile Rusya arasında karşılıklı yaptırımlar, ticaret yollarını da ciddi şekilde etkiledi. Küresel ticarette deniz ve hava yolları ön plana çıkıyor. TRT Huber’den Deniz Aydoğan’ın haberi…
Koronavirüs salgını, Rusya ile Ukrayna arasındaki savaş ve savaşla başlayan yaptırımlar. Küresel ekonomi gelişmelerden büyük ölçüde etkilenmiştir.
Savaş, Batı ile Rusya arasında da çatışmaya neden oldu. Moskova’ya karşı sert bir duruş sergilendi. Cezalar birbirini izledi. Rusya’nın en güçlü kozu doğalgazdı. Gaz kesintisi ile yıpranan halatlar kopma noktasına geldi. Gaz krizi Avrupa’yı derinden etkiledi.
Rusya’ya karşı geç değil
Savaşın bir diğer olumsuz etkisi ticaret üzerinde oldu. AB ülkeleri Rusya’da karayolu taşımacılığına yönelik tedbirler aldı. Avrupa topraklarının kullanımını kısıtladı. Rusya’dan intikam almakta gecikme olmadı. Rus hükümeti, düşman ülkelerin kara taşımacılığı için Rus topraklarını kullanmasını engelledi. Çeşitli gıda maddeleri, giyim eşyası, teknolojik ürünler ve tıbbi malzemelerin yanı sıra yasak kapsamı dışında tutuldu. Bölgede kara ticaretinden en fazla yararlanan Avrupa, yeni yollar ve yöntemler arıyor.
Uzmanlar, Avrupa’nın karayolu yaptırımlarından etkilenme olasılığının yüksek olduğuna dikkat çekiyor.
“Avrupa daha çok etkilenecek”
Berry Reese Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof.Dr. Dr. Erhan Aslanoğlu, TRT Haber’deki yazısında şunları söyledi:
“Rusya’da ticaret ve taşımacılıkta demiryollarının çok ciddi bir ağırlığı olduğunu görüyoruz ve yüzde 80’e yakın bir ağırlık var gibi görünüyor. Buna eski Sovyetler Birliği döneminden bir miras diyelim. Bu bakımdan karayolları Amerika ve Avrupa gibi ülkelere göre ikincil öneme sahipler, her halükarda Avrupa daha fazla etkilenmiş gibi görünüyor ama Rusya’nın kararı tüm ülkeleri kapsamıyor çünkü aslında düşman ülkeler olarak ifadeyi içeriyor.
“Türkiye’den deniz, kara ve demiryollarına bağlanan yeni hatlar girebilir”
Belki deniz ve hava yolunu daha yoğun kullanmaya çalışacaklardır. Karadeniz limanları bu anlamda önemli bir rol oynayabilir. Rusya buradan bir demiryolu ile başlayacak ama tabii ki yaptırımlar zaten burada, çoğunlukla Türkiye üzerinden bir kanal açtı. Bu yöntem yaygın olarak kullanılabilir. Türkiye’den deniz ulaşım bağlantıları, karayolları ve demiryolları ile yeni hatlar devreye alınabilir. Çin üzerinden havayolu bağlantıları Türkiye üzerinden veya Orta Asya üzerinden etkinleştirilebilir.
Limanlar da önemli olacak. Yani burada hangi limanlar merkez olacak, lojistik merkez olacak, nakliye ve dağıtıma öncülük edecek. Burada değişiklikler olabilir. Örneğin Batı Çin arasında Pire limanı ön plana çıkarken belki de bu Türkiye için bir fırsat yaratıyor. Çandarlı’mız Aliağa’da olabilir, İstanbul’da da olabilir, Karadeniz’de de olabilir. Önemli rotalar oluşabilir. Bu değişiklik bu noktada ülkemiz için olumlu sonuçlar getirebilir.”
Türkiye bir vurgu
Küresel ticarette deniz ve hava yolları ön plana çıkıyor. Batı ve Rusya’nın kara ticareti için aldığı kararlar büyük önem taşıyor. Çünkü bu durum yeni yolların önünü açabilir. Türkiye bu noktada faydalı bir aşamadadır. Kara taşımacılığı kolay bir yöntem gibi görünse de pahalıdır. Bu, zaman içinde nakliyeye olan ilgiyi artırır. Bu noktada uluslararası ticarette limanlar büyük önem taşımaktadır.
‘Rusya ile ilgili en büyük sorun’
TRT Haber’e açıklama yapan Beykoz Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Burak Kotnay dedi ki;
“Burada en fazla etkiye sahip olabilecek ülkeler Almanya ve onlara baktığınızda kuzeydoğu Avrupa ülkeleri. Burada en çok zarar gören ülke Rusya. Yani Doğu Avrupa’yı ve Türk cumhuriyetlerini etkileyecek. Rusya üzerinde en büyük etkiyi yapacak çünkü zaten orada başka ülkeler var, onun kullandığı bir sistem ve buradaki sorun daha çok Rusya’da.
Türkiye için bir avantaj olacaktır. Çünkü bunun için rakamlara bakmanıza bile gerek yok. Bu çok basit bir denklem. Yukarıdaki yol kapalıysa aşağıya inin. Buradaki nokta, esas olan, yukarıdaki bir rota kapatıldığında, aşağıdaki ticaret yolunun açılmasıdır. İşlevselliğini artırır ve elbette her geçiş Türkiye için bir avantajdır.
“Bu işi deniz yoluyla yapmak gerçekten çekici olurdu.”
Uçaktan sonra en pahalı uçaklardan biri, geçen gün verilerini okudum. Karayolu taşımacılığında tırın serbest bırakılmasından kazanacağını hesapladığımız tarafı. Bu nedenle karayolu taşımacılığının en önemli bileşeninin demiryolları olduğunu ve savaşın bireysel sistemik sorunları nedeniyle demiryolu işinin Avrupa ile zaten bir geçiş sorunu olduğunu unutmayalım. Dolayısıyla yeni deniz yolları ve deniz kanalları ve bu işi deniz yoluyla yapmak gerçekten cazip hale gelecek.”
Dünyanın ticaret yolları değişiyor. Polarizasyon bu süreci hızlandırır. Bu ticaretteki pozisyonların gelecekte nerede olacağını zaman gösterecek.
Kaynak: TRT Haber / Deniz İyidoğan-Yaşar Aslan
[ad_2]
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın