[ad_1]
Özellikle çocuklarda sık görülen DEHB tedavi edilmediğinde hayatı birçok farklı şekilde olumsuz etkiler. İşte belirtileri ve tedavi yöntemleri…
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB)DEHB)Nörogelişimsel bozukluklar (gelişim döneminde başlayan hastalıklar) kategorisine girerler ve dikkatsizlik, düzensizlik, hiperaktivite ve dürtüsellik ile karakterize edilirler.
Dikkat eksikliği çok yaygındır ve çocuklarda yetişkinlerden daha yaygındır. Çocuklukta başlayan DEHB, sıklıkla yetişkinliğe kadar devam eder ve sosyal, okul ve iş alanlarında zorluklara neden olur.
Dikkat eksikliği belirtileri
Dikkat eksikliği belirtileri evde, okulda veya işte olsun, birden fazla durumda ortaya çıkar. Bu bozukluk çocuklukta başlayabilir. Genellikle, dikkatsizliğin en çok engelleyici olduğu ilkokul yıllarında keşfedilir.
Dikkat eksikliği bozukluğunun yaygın belirtileri şunlardır:
ihmal
Kişi görevden aşırı derecede sapma, azim eksikliği, dikkati sürdürmede zorluk, anlayış eksikliğinden kaynaklanamayacak dağınıklık gösterir. Ayrıca planlama yeteneğinden de yoksundurlar. Dikkatin bu şekilde bozulması, öğrenme için zararlıdır ve problemleri çözememe ve yetişkinler ve akranlarla sağlıklı ilişkiler kuramama gibi bilişsel sorunlara yol açar.
hiperaktivite
Çocuk hiperaktif davranış ve kendi kendini düzenleme eksikliği sergiler. Bu eksiklikler, orantısız ve uygunsuz davranışlara, aşırı konuşmaya, tepkileri engellemede ve kurallara ve değişikliklere uymada güçlüklere neden olur. Yetişkinlerde, hiperaktivite, aşırı kaygı veya kişinin aktivitesinin başkaları üzerindeki stresli etkisi olarak kendini gösterir.
Acele etmek
Genellikle yüksek riskli, çok aceleci ve ani eylemlerde kendini gösterir. Dürtüsellik, anında ödül alma arzusunu ifade edebilir ve ayrıca, başkalarının sözünü kesmek veya olası sonuçları düşünmeden önemli kararlar almak gibi müdahaleci davranışlarla da kendini gösterebilir.
Yetişkinlikte DEHB belirtileri
Bir çocukluk çağı bozukluğunun bazı tipik belirtileri yaşamın ilerleyen dönemlerinde tekrarlama eğilimindedir. Yetişkinlerde ve gençlerde en sık görülen semptomlar şunlardır:
Çeşitli şekillerde kendini gösteren kronik dikkatsizlik.
Dikkat dağıtma, dikkati uzun süre verme ve sürdürme ve kendisine verilen görevleri tamamlama yeteneği.
Uzun süreli zihinsel çaba gerektiren görevlerden kaçınma eğilimi, ana konuya odaklanamama, unutkanlık.
Davranışsal ve sözel dürtüsellik (oturmada güçlük, sonuçları düşünmeden bir şeyler yapma, konuşma).
Kaos (düşünce ve eylemin planlanmasında kaos ve rastgelelik).
Zayıf sosyal ve zihinsel beceriler.
İş performansından veya günlük yaşamın diğer yönlerinden memnun olma sıkıntısı ve zorluğu.
– Duygusal.
Kötü okul performansı.
Dikkat eksikliği nedenleri
Araştırmalar, genetiğin DEHB gelişiminde önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Genetik aktarım lokomotor aktivite düzeylerini etkiler ve bu nedenle bozukluğun genetik bir temeli olduğu varsayılır. Daha şiddetli semptomların varlığında, bozukluğun gelişiminde genetik faktörlerin ağırlığının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Özellikle DEHB olan çocuklar, öz kontrol ile ilgili beyin devrelerini etkileyen gelişimsel eksiklikler gösterirler.
Bazı araştırmalar, DEHB olan ve olmayan kişiler arasındaki önemli farklılıkları vurgulamıştır. DEHB’li insanlar, duyguları ve motivasyonu kontrol eden daha küçük beyin bölgelerine sahiptir. Ek olarak, DEHB’li okul öncesi çocukların, tipik olarak bilişsel ve davranışsal kontrolle ilgili olan frontal, temporal ve parietal loblar dahil olmak üzere serebral korteksin birçok alanında beyin hacminde önemli azalmalar gösterdiği gözlemlenmiştir.
Dikkat eksikliği tanı ve tedavisi
DEHB tedavisi, farmakolojik, eğitimsel, psikolojik ve terapötik müdahaleleri birleştirebilen multidisipliner bir tedavidir. DEHB olan gençler, çocuklar ve yetişkinler için etkili ilaçlar vardır. Ayrıca, psiko-eğitim müdahaleleri ve psikoterapi, farmakoterapi ile birleştirilir. DEHB’li bir hastanın psikolojik tedavisi, bozukluğa dahil olan tüm eksiklik alanlarını içerir.
Çocuğa yaşamın farklı alanlarında kendi davranışlarını planlamada ve problem çözme becerisini artırmada sistematik olarak rehberlik eden yöntemler gösterilir ve öğretilir. Kişinin eylemlerini izleme yeteneğini kazanmaya ve dürtüsellik ve ihmali kendi kendini düzenleme yeteneğini geliştirmeye büyük önem verilir. Çocuk ayrıca kendini düzeltmek için hatalarından önemli bilgiler çıkarmayı öğrenir, ancak aynı zamanda olumlu sonuçlar elde etmek için kendini nasıl ödüllendireceğini de öğrenir.
Müdahale aynı zamanda sosyal becerileri artırmayı, daha etkili etkileşimler geliştirmeyi ve diğerlerinin duygusal durumunu anlayarak daha verimli ve işlevsel bir şekilde yanıt verme ve iletişim kurma becerisini amaçlar.
[ad_2]
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın